Srečanje smo 11. junija 2024 organizirali na pobudo stanovalcev, zato smo besedo predali njim. S strani stanovalcev so bili najprej predstavljeni povzetki srečanja, ki so ga s predstavniki občine izvedli 22. septembra 2022 z namenom predstavitve obstoječe vsebine Ureditvenega načrta »Pri Likarici«. Stanovalci se strinjajo, da se Odlok OPPN Likarica spremeni v delu, ki del območja predvidi tudi za bivanje, ne strinjajo pa se z možnostjo objektov, kot so obrtne delavnice na predvidenem bivalnem območju SSe, kamor naj bil sodile tudi parcele za »Prhavzi«.
Predstavili so nam sledeče težave (stanje):
- bivanje ni v skladu s predlaganimi dopolnitvami OPPN – npr. s 1. odstavkom 7. točke: sprememba odloka ne predstavlja bistvenega povečanja negativnih vplivov na okolje glede hrupa, varstva zraka in varstva voda;
- vse aktivnosti na tem območju so podvržene obrtni dejavnosti, ki dodatno obremenjujejo okolje;
- stanovalci stavb zgrajenih leta 1892 živijo v hrupu, prahu ter ob stalnih tresljajih (razlog povezovalna cesta in obseg prometa mimo prhavzov do Ljubevča in PTGM). Vse to vpliva na kakovost zraka zaradi bližine industrijskega območja bivše betonarne ter dodajo, da stavbe zagotovo niso bile grajene na način, da bi prenesle obremenitve težke mehanizacije, ki se na dnevni bazi izvaja tik ob večstanovanjski stavbi. Tresljaji povzročajo razpoke v notranjosti stanovanj (pokažejo nam fotografije ponovno razpokane stene, ki je bila nazadnje sanirana pred 5 leti). Več stanovalcev se je pritožilo, da morajo stalno vlagati v sanacijo svojih stanovanj in ker živijo v degradiranem območju teh investicij ne bodo nikoli dobili povrnjenih. Zanima jih, ali so morda upravičeni do kakšnih povračil. Vprašanje se nanaša tudi na dejstvo, da je vrednost nepremičnin v industrijskih in obrtnih conah običajno znatno nižja kot sicer, ne glede na vložek v sanacijo.
- moteča je lokacija vhoda na zemljišče podjetja Zidgrad: frekventnost tovornjakov, hrup, prah (v stanovanjih, na poljščini), vprašljiv je prah, ki nastaja zaradi uporabe materialov, morda res ni strupen, zagotovo pa močno draži dihalne poti;
- ograja, ki naj bi ob betonarni služila kot protihrupna ograja je prenizka, leseni deli na določenih mestih že gnijejo, letve pa so pritrjene po sistemu, ki dopušča tako prehod zraka kot tudi hrupa;
- stanovalci niso seznanjeni z rezultati morebitnih meritev vpliva na ozračje, niti o morebitnih meritvah hrupa;
- na zemljevidu so stanovalci pokazali lokacijo nazadnje prodanega zemljišča podjetju Selak kovinarstvo d. o. o. in lokacijo zemljišč, ki so prav tako predvidene za obrtno dejavnost, kar kaže na obkroženost z osnovno namembnost območja, ki je več kot očitno obrtno industrijska in le v minimalnem delu bivalna (prvotno je bila namembnost samo bivalna);
- sprememba odloka omogoča obstoječim stanovanjskim blokom »Prhavzom« tudi rekonstrukcijo objekta brez spremembe namembnosti v obrtne delavnice, zato stanovalce skrbi, da bo območje v celoti spremenjeno v industrijsko cono;
- problematične so tudi dejavnosti, ki se izvajajo naprej od »Prhavzov«, le-teh je vedno več: odlagališče odpadkov Ljubevč, Dinos, skladišče za posipni material, podjetje PTGM Vončina…, kar pomeni, da se stanovalci soočajo s hrupom tudi v nočnih urah, ko zimska služba poleg hrupa moti tudi s svetlobno signalizacijo. Opažajo, da se je promet na tem območju močno povečal;
- osnovna infrastruktura je v izjemno slabem stanju: pločnikov skoraj ni, niso invalidom prijazni, v zimskem času nikoli očiščeni, pešci so primorani hoditi po cestišču obremenjenem s težko mehanizacijo, ulična razsvetljava je pomanjkljiva ali pa ne deluje, asfalt je v poraznem stanju, v cestne udrtine se nabira voda. Nedolgo nazaj se je ravno zaradi 10 cm globoke udrtine v asfaltu zgodila nesreča, v kateri je bila udeležena oseba na skiroju podobnem vozilu, ki je navkljub obvezni zaščitni opremi, utrpela hude poškodbe;
- meteorni jaški ne požirajo vode, voda, ki prihaja iz hribovitega dela za »Prhavzi« ob vsakem večjem nalivu zalije dvorišče in nasuje materiale;
- zimska služba se vozi mimo z dvignjenimi plugi, ob pluženju zabijejo vhode v stavbo in dostope do garaž;
- tovornjaki Dinosa med vožnjo za seboj puščajo drobne koščke odpadnega železa, zaradi česar so že vsi stanovalci kot tudi višje prisotni lastniki podjetij in njihovi zaposleni večkrat morali zamenjat gume ali pa obiskat vulkanizerja (tekom pogovora nam eden izmed stanovalcev samo na cesti ob »Prhavzu« nabere za dve pesti tega materiala).
- tovornjaki Dinosa so še posebej moteči, saj se že ob zgodnjih urah (5:15) peljejo mimo prazni in ustvarjajo ropot;
- meteorna voda spodjeda območje (prikaz na sliki), bivši predsednik KS Mesto Idrija, Erik Logar je bil v letih 2018-22 seznanjen s težavo in jo tudi fotografiral;
- težave so na kanalizacijskem omrežju, na območju nad halo SVKM, fekalna voda priteče po hribu tik pred dovozom do hal SVKM, kar povzroča neznosen smrad;
- hudourniki niso redno čiščeni, saj ob vsakem večjem nalivu skupaj z vodo na cesto nanesejo kupe materiala, kar stanovalci in podjetniki očistijo sami;
- stanovalec predloži foto gradivo in nakaže okoljevarstveno težavo, saj na enem mestu Ljubevščica izpodjeda staro, opuščeno deponijo in odnaša smeti nižje po strugi in nato v reko Idrijco. Nad staro deponijo in v bližini deponije pa nastaja divje odlagališče (pokažejo nam fotografije odvrženega materiala tudi v brežino struge);
- stanovalci predvidevajo, da je Ljubevščica kontaminirana, kar negativno vpliva tudi na čistočo reke Idrijce.
Prošnje/zahteve/predlogi stanovalcev:
- seznanjeni želijo biti o namerah novega lastnika za območje Betonarne;
- zanima jih, kaj dovoljuje okoljevarstveno dovoljenje za dejavnosti, ki se izvaja na tem območju;
- za umirjanje prometa in oceno ukrepov naj se postavi merilec hitrosti;
- postavi naj se števec prometa za obdobje vsaj 2 mesecev za pridobitev podatkov in oceno ukrepov;
- zanima jih kdaj bo postavljen, že leta 2022 obljubljen prometni znak, ki bi omejil hitrost na 30 km/h mimo stanovanjskih objektov;
- želijo si premika ceste stran od zadnjega »Prhavza«;
- zanima jih, ali je že bil opravljen kakšen sestanek z lastniki zemljišč za odkup in izvedbo obljubljenega premika ceste. Če ni bil, potem želijo, da se to izvede čim prej.
- EKO OTOK je trenutno postavljen na funkcionalnem zemljišču Partizanske ulice 7 in 9, ker morajo biti otoki postavljeni na občinskem zemljišču, se preveri ali je ta otok postavljen na lokaciji, ki je v Občinski lasti oz. če ni, ali ima ustrezno soglasje lastnikov.
- predlagajo, da se vaga Dinosa premesti na drugo lokacijo ali pa naj Komunala redno čisti to območje; od zadnjega sestanka (september 2022) so cesto očistili samo enkrat;
- lastniku betonarne naj se naloži, da mora redno čistiti celotno območje vhoda v betonarno in naj se ga pozove k postavitvi ustrezne protihrupne ograje;
- preveri naj se stanje kanalizacijskega omrežja in posreduje predviden terminski plan sanacije;
- preveri naj se vzdrževanje hudournikov in meteornega omrežja ter ustrezno sanira;
- preveri naj se status opuščenega odlagališča – vzdrževanje, analize ter status območja divjega odlagališča in pripravi poročilo za KSMI;
- na omenjenem območju je parkiranih nekaj neregistriranih vozil v razpadajočem in nevoznem stanju. Krajani želijo, da se lastnika ustrezno obvesti in omenjena vozila odstrani.
- desno ob cesti stojita dve leseni kolibi: večja in manjša. Lastnik je pred leti živel na Partizanski ulici. Stanovalce zanima na čigavem zemljišču stojita omenjeni kolibi.
Ob koncu stanovalce seznanimo z informacijo župana glede okvirnega terminskega plana sanacije cestišča (obvestilo z dne 3.6.2024):
- ob sprejemanju proračunov za leti 2025 in 2026 bodo predlagana sredstva za nadaljevanje sanacije Partizanske ulice;
- skupaj s sanacijo cestišča bi se zamenjalo tudi dotrajan vodovod;
- zelo pomembno bi bilo, da bi se lastniki vrtov nasproti Partizanske 11, 13, 15, 17, 19 strinjali s premikom ceste izpred vhodov v objekt na rob Ljubevščice. S tem bi se bivalni pogoji prebivalcem zelo izboljšali (manj tresljajev v stavbi, možnost posedanja tik pred objektom). Za morebitne zamenjave ima občina tik za tem objektom na voljo parcelo 2415/1;
- cesta od objekta SVMK proti Ljubevču bo sanirana skupaj z gradnjo novega povezovalnega vodovoda Idrija – Jelični Vrh, s katerim se bo predvidoma prihodnje leto kandidiralo za kohezijska sredstva.